Vad söker du?

    TREND: E-HANDLAT

    E-handel – starkare än någonsin?

    Varje vecka möter vi på ICA 12 miljoner besökare i våra butiker runt om i Sverige. Under pandemin har vi sett hur våra kunder utforskat andra sätt att handla mat genom digitala lösningar och fått nya behov av tjänster. Det gör naturligtvis att vi som fastighetsbolag behöver anpassa oss och vara flexibla för att fortsatt ha attraktiva platser som möter de nya behoven.

    En av trenderna som ökat snabbast sista året är givetvis e-handeln. Siffror från SCB visar att omsättningen för internet-handeln under andra kvartalet i år var 18 procent högre än samma kvartal i fjol. Jämför vi det med samma kvartal 2019, som inte påverkades av pandemin, var uppgången hela 57 procent. Dagligvaruhandeln pekas ut som en av de branscher som klarat sig bäst, i början av 2020 köpte vi 3,2 procent av dagligvarorna på nätet, vi d slutet av året var andelen 6,5 procent. 

    - Just dagligvaruhandeln har varit en seg sektor för e-handeln historiskt, här kan vi se att pandemin har fungerat som en katalysator, säger Jonas Colliander, forskare på Center for Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm.

    Pandemin ger late adopters en knuff framåt och innebär nya krav

    Under pandemin har områdena hållbarhet, hälsa och lokalproducerat blir allt viktigare, men likaså bekvämlighet. Det vill säga, möjligheten att kunna handla enkelt, smidigt och på det sätt som passar kunden just för stunden. Pandemin har utan tvekan skyndat på den ökade efterfrågan av e-tjänster och även spridit ut sig i åldersgrupperna, vilket bland annat gjort att äldre handlar digitalt i högre utsträckning. De är annars en grupp som är mer obenägna att ändra sina köpvanor enligt Jonas Colliander.

    Enligt en undersökning som tidningen Market gjort visar svaren att kunderna vill ha flexibilitet att handla i olika kanaler. Kunderna vill inte bara handla i fysisk butik utan också online. Innan pandemin svarade var fjärde (25 procent) konsument så, i dag är det mer än varannan (55 procent).

    En ökad e-handel innebär högre krav på hur ICA Fastigheter utvecklar sina nya platser för att hjälpa till i samhällsutvecklingen. Hur ser vi då konkret att e-handeln påverkar ICA Fastigheters platser?

    Så påverkas den fysiska butiken och platsen

    Den fysiska butiken på den fysiska platsen behöver fortsatt vara attraktiv och fungerande. Parallellt behöver platsen även vara anpassad för de digitala kundernas förbeställda köp.

    Det ska vara enkelt för kunderna att hämta upp förbeställda matkassar, apoteksvaror, post och paket. Det gör vi genom att lägga större fokus på att utveckla smidiga upphämtningsstationer, drive thru. Vi ser över hubbar och logistiktransporter för en fungerande infrastruktur för mindre logistikenheter som kan leverera the last mile, så väl till butiker som hem till kundens dörr. 

    Det innebär också att vi på flera platser bygger om butikernas kyl- och lagerutrymmen som smidigt ska serva både den vanliga butiken och e-handeln, eftersom det nästan blir två olika butiker i en.

    Så påverkas våra logistikenheter

    Våra logistikenheter ska serva de fysiska butikerna och har helt andra behov. E-handeln efterfrågar mindre bilar med högre frekvens, medan den fysiska handeln efterfrågar hållbara större och effektiva transporter. Det innebär att ICA behöver olika typer av lager som servar både e-handeln som de vanliga fysiska butikerna.

    Hela livsmedelsbranschen har en allt större efterfrågan och konkurrens kring logistikfastigheter. De ska ligga i bra lägen, vara moderna och helst helautomatiserade lager som snabbt kan serva den ökade e-handeln.

    För att möta e-handelsboomen i Stockholmsområdet har ICA Fastigheter byggt ett nytt e-handelslager i Brunna som togs i drift i maj 2021. Lagret har en lageryta på drygt 27 000 kvadratmeter och ska certifieras enligt BREEAM.

    Platser med flexibilitet

    Utifrån ovan behov ser vi att våra platser måste vara multifunktionella med inbyggd flexibilitet för både fysisk och digital handel. Det är så vi kommer att lyckas möta de nya köpbeteendena och behålla både digitala som fysiska kunder som båda som vill uppleva och handla mat, men på olika sätt.  

    Om du vill prata mer om e-handel kan vi ta en digital fika!

    Dela