I fokus:
Hur ser framtidens matbutiker ut?
Hur ska vi utveckla framtidens matbutiker på ett mer hållbart, både för jorden och kunderna? Det är något som bland annat Maxi ICA Stormarknad i Lindhagen har funderat på, och har sedan en tid tillbaka en egen butiksodling.
- Jag tror att hydroponisk odling (utan jord) och att odla på höjden kommer vara en stor del av framtiden. Vi blir mer trångbodda, städerna växer och vi behöver hitta sätt att odla maten närmare där den konsumeras. Att odla i hermetiskt tillslutna system gör också att inga bekämpningsmedel behövs och att färskvatten (som är en bristvara på många platser i världen) kan återanvändas. Så på det stora hela finns det många fördelar och det löser många problem som vi står inför, säger Fredrik Rister, handlare på Maxi ICA Stormarknad Lindhagen.
Han tror dock inte att butiksodling kommer att ersätta traditionell odling, utan att det snarare är ett värdefullt komplement och absolut nödvändigt för att på ett hållbart sätt kunna förse vår växande befolkning med kalorier i framtiden.
- Det är anledningen till att vi på Maxi Lindhagen har valt att satsa på detta, för att vara med och utveckla tekniken för framtiden, och samtidigt kunna erbjuda våra kunder något väldigt unikt. Sen skadar det ju inte att kryddorna och salladerna vi odlar är både av bättre kvalitét och smakar mycket mer än traditionellt producerade varor, fortsätter Fredrik.
Robot ska hjälpa kunderna att hitta i butiken
Maxi Lindhagen har även en innovativ lösning för att utveckla både kundservice i butik och logistik. Om du har handlat i butiken har du kanske redan sett roboten Robbie som hjälper kunderna navigera i butiken och hitta varorna de söker.
- Robbie är hos oss under en utvecklingsperiod och han har egentligen två syften. Dels så kan han hjälpa kunden att hitta varors placering i butiken. Han vet vid varje givet ögonblick vart han befinner sig och vart samtliga varor finns, på så sätt kan han antingen visa på en karta vart varan finns, eller fysisk guida dig som kund fram till varans placering, berättar Fredrik Rister.
Robotens andra syfte är att upptäcka det handlaren kallar för ”hål i hyllan”, alltså om varor är slut. På natten åker Robbie runt och skannar av butikshyllor med inbyggda kameror. Ser han att en vara är slut så läser han av den elektroniska hyllkantsetiketten och ser vilken vara som är slut, och sammanställer en rapport till personalen på allt som är slut så att de kan agera på det på morgonen när de kommer.
- Det hjälper oss att minska antalet varor som är slut. På sikt med lite utveckling (som vi jobbar på nu tillsammans med Strongpoint) så ska han kunna få tillgång till vårt lagersaldo och själv rätta det om det är fel, och även beställa de varor som behövs. På så sätt minskar vi tiden som varor är slut i hyllan med ytterligare 1–2 dagar, fortsätter Fredrik.