Lagom till sommaren, som innebär ett ökat tryck från de turister som besöker Halmstad, har ICA Maxi Flygstaden byggt ut butiken med smart onlinehandel genom drive thru upphämtning. Vi hörde av oss till ICA-handlaren Tommy Fransson för att höra hur starten har gått och vad som föranledde satsningen.
ICA Maxi Flygstaden startade upp onlinehandel redan år 2010 mot företag. Jag kände redan då att vi måste vara med på tåget och lära oss allt om e-handel. Det som gjorde att vi tog beslutet var att digitaliseringen går så fort och idag är människor väldigt vana med att beställa över nätet. Vi fick också mycket frågor om och när vi hade tänkt starta upp onlinehandel. Men det var alltså först nu i maj 2017 som vi öppnade upp handel mot privatpersoner, nu var tiden mogen och efterfrågan så pass ”stor”.
När vi väl hade bestämt oss för att starta upp ICA Online även mot privatpersoner så bestämde vi oss för att bygga en mycket smidig drive thru lösning för hämtning och utlämning av beställningar/matkassar. Vi visste också att vi var tvungna att ha mer yta för uppställning av beställningar och även för frysta & kylda varor. Sagt och gjort, vi drog igång projektet för att skapa ”Sveriges bästa drive thrue lösning”, nya lokaler på 132 kvadratmeter byggdes för att rymma både uppställningsplats, kylrum, frys och en drive-thru för upphämtning av varorna och på den vägen är det.
Fördelarna för kund är helt klart att de spar en massa tid som de istället kan ha annat roligt på. Dessutom är det mycket bekvämt och smidigt, kunden behöver aldrig stiga ur bilen när de kör igenom vår drive thrue. Vi kommer ut med kundens kassar och placerar dem i bilens bagage, sedan är det bara att köra vidare för kunden. Idag handlar alla kundkategorier via vår e-handel allt ifrån ungdomar till pensionärer. Barnfamiljerna är dock den största kundkategorin när det gäller vår onlinehandel.
När vi öppnade upp e-handel den 4 maj mot privatpersoner så hade vi lagt en väldigt stark marknadsplan. Vi kände att vi bara får en ”nyhetens chans” att presentera ICA Online. Vi drog på väldigt brett och låg med i stort sett i alla marknadsförings kanaler, allt ifrån traditionell tidningsannonsering till sociala medier.
Starten för oss har gått väldigt, väldigt bra. Det har varit fullt ös från första dagen och vi har knappast hunnit med att plocka alla beställningar som kommit in till oss. Det allra bästa betyget är dock alla nöjda kunder som har mailat och skrivit till oss och tackat för den fina tjänst som vi har startat.